Toiminta

Arvioinnin kehittämishankkeissa lukioissa on havaittu, että todelliset muutokset vaativat keskustelua opettajuudesta ja opettajan roolista, rehtori tässä keskiössä. Opiskelijoiden rooli ja koko kouluyhteisön toimintadynamiikka vaativat työstämistä. Ideoidaan opiskelijoita houkuttelevia toimintamuotoja.

Alustava aikataulu

Lukukausi 2015 – 2016

  • Hankeverkoston järjestäytyminen, sisäisen ja ulkoisen tiedotuksen järjestäminen, tehdään näkyväksi hankkeen prosessia koko ajan ja julkaistaan avoimia aineistoja niiden valmistuessa. Osallistutaan aktiivisesti lukion arviointia koskevien verkostojen toimintaan.
  • Valitaan työskentelyn painopisteet lukukausille, luodaan yhteisen toiminnan pelisäännöt ja systeemi, jaetaan roolit ja vastuut sekä aikataulutetaan työskentely (verkkokokoukset ja jaetut dokumentit apuna yhteistyössä).
  • Hankekouluissa kokeilujaksojen ja osallistavan suunnittelu aikatauluttaminen.
  • Käynnistetään tutkimustiedon, raporttien, hanketuotosten, uutisten ja muun aihepiiriin liittyvän informaation kerääminen ja jakaminen verkostoissa.
  • Aloitetaan ensimmäiset kokeilut, testataan yhteistyöyritysten arviointityökaluja.
  • Tutkimuksellisen yhteistyön valmistelu.

MENEILLÄÄN NYT! Lukukausi 2016 – 2017

  • Pilotoinnin kouluilla. Jokaiseen pilotointiin liittyen alkutilannetta kuvailevan kyselyn toteuttaminen (harkinnan mukaan kohderyhmä, joka voi olla opiskelijat, opettajat, rehtorit, vanhemmat).
  • Arviointityöpajat verkossa ja kouluilla. Tehdään yhteistyötä muiden arviointikulttuuria kehittävien hankkeiden kanssa. Opiskelijoille erityisesti osallistavan suunnittelun työpajoja kevätlukukaudella 2017.
  • Kysely arvioinnin monipuolistamisesta lukiossa: mitä on jo tehty, mitä on opittu, onko jotain jaettu muiden opettajien saataville.
  • Kokeiltujen arviointimuotojen ja menetelmien mallintaminen ja pilottien näkyväksi tekeminen (videot, haastattelut, monisteet, tiedostot yms. blogiin jakoon). Kokeilukierros uusissa oppiaineissa. Havaintojen kerääminen eri oppiaineiden erityistarpeista.
  • Hankkeeseen liittyvän tutkimuksen toteuttaminen, yhteistyö Viikin normaalikoulun kanssa (mahdollisesti gradun tekijä tai oma pienimuotoinen tutkimus).
  • Viisari-kilpailut levittämistoiminnasta.

Syyslukuvausi 2017

  • Jatketaan aikataulun mukaan aiempaa toimintaa.
  • Lopputilanteen kysely.
  • Tutkimusraportin julkaiseminen, tieteellinen artikkeli ja muita julkaisuja ja hanketuotoksia.
  • Toimintamallien valtakunnallinen levittäminen.

voila_capture-2016-09-18_05-47-22_ip

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s