Pulssi-hankkeessa jatketaan

Viisari-hankkeen aikana hahmotettiin lukio-opintoihin, opettamiseen ja ohjaamiseen liittyvien arvioinnin eri käytänteiden systeemistä kokonaisuutta. Piloteissa opittiin toimintakulttuurin kehittymisestä ensinnäkin se, että tarvitaan pitkäjänteistä työskentelyä ja toisekseen se, että tarvitaan vuoropuhelua kaikkien osapuolien kesken. Vaikka yksittäiset opettajat tekisivät hienoja kokeiluja ja vakiinnuttaisivat hyviä käytänteitä omassa opetuksessaan, tarvitaan myös kokonaisuuteen liittyvää toimintaa, kuten opettajien keskinäistä menetelmien ja toimintamallien jakamista, yhteisten linjausten tekemistä, työmäärän mitoittamista oikein, vaikuttavuuden optimointia niin, että arviointia ei tehdä arvioinnin vuoksi vaan oppimisen edistämiseen pyrkien. Oleellista on myös opiskelijoiden kyky ottaa vastaan ja ymmärtää palautetta ja arviointia. Tämä vaatii dialogia ja yhteistä kieltä.

Näistä elementeistä rakennettiin seuraava kehittämishanke: Pulssi – sykettä lukion arviointikulttuuriin. Mukaan lähtivät Otavan opiston Nettilukion rinnalla Joroisten lukio, Pohjois-Tapiolan Espoosta lukio ja Vaskivuoren lukio Vantaalta. Erilaisissa ja eri kokoisissa lukioissa tutkitaan ja viedään eteenpäin arviointiin liittyviä asioita erityisesti opiskelijoihin keskittyen. Seuraa Pulssi-hanketta.

Capto_Capture 2018-10-30_08-24-34_ap.

Jätä kommentti